Verkramping

Daar zat ik dan achter mijn laptop, kids net weggebracht naar school en de laptop al op ‘aan’ gezet voor ik met ze de deur uitging (want dan kon ik direct beginnen als ik weer thuis was, efficiënt toch?!).

Het meeste uit mijn tijd halen, om 14u mocht ik ze weer ophalen. Koffie achter de laptop, opzoeken op internet ‘waar moet je op letten bij een goede bedrijfsnaam?’, broodje snel tussendoor, geen tijd voor sporten, nee mij niet laten afleiden door andere (niet werkgerelateerde) zaken ik moest door. Focus! 

En toen, leeg, he-le-maal leeg, er kwam niks uit, het lukte niet, verkramping sloeg toe…… Dat is hoe ik mij een (aantal weken geleden nog) voelde. Vast in de druk die ik mijzelf oplegde van MOETEN presteren, goed zijn, in mijn geval de perfecte bedrijfsnaam bedenken, want dán pas kon ik door met de rest, website bouwen, teksten schrijven, content creëren enzovoort. Maar doordat ik hier zo gefocust op was voelde ik alleen maar spanning, er kwam niks meer uit mijn vingers, de creativiteit was ver te zoeken, energie verliet mijn lichaam, ik werd steeds stiller, trok mij meer terug, irritatie liep sneller op dan ik wilde en ik was nou ook niet de meest leuke persoon in gezelschap als ik eerlijk ben….

Zelf moet ik bekennen dat ik het lastig vond om dit te realiseren, gelukkig deelde ik mijn frustratie en moeite met het verzinnen van een naam wel met andere in mijn omgeving. Goed bedoelde adviezen kwamen al snel mijn kant op van zoeken op internet via bepaalde strategieën tot daadwerkelijke namen die verzonnen werden, maar ja ik moest en zou toch gewoon dit kunnen? Hoe moeilijk was het nu om een bedrijfsnaam te bedenken? Leuk zo’n innerlijke criticus, niet dus!

Tot ik dacht; ‘weet je wat dit werkt niet!’

Wat ik deed om deze vicieuze cirkel te doorbreken?

  • Ontspanning opzoeken, even niet bezig zijn met waar ik eigenlijk mee bezig moest zijn (van mijzelf) en invloed uitoefenen op mijn eigen mindset. Ik deed dat oa middels een heerlijk wandeling en focuste op wat ik zag, wat ik voelde en rook puur om mijn zintuigen te versteken en uit mijn hoofd naar mijn lichaam te komen.
  • Ging ik wél naar mijn sport en zelfs ook af en toe in de ochtend of avond een rondje hardlopen.
  • Meditatie oppakken om mijn intuïtie te openen en schrijven, schrijven, schrijven, in een schrift. Waarom? Door in een schrift in plaats van op een pc te schrijven spreek je een ander deel van je hersens aan waardoor je meer creatief gaat denken. 
  • Ook ging ik tussendoor afstand nemen, goed voor mijzelf zorgen, zoals tijd voor koffie op een ander plekje dan normaal, goede zelfbereide lunch waar ik bewust van genoot, muziek luisteren waar ik blij of juist rustig van werd en ook mocht ik even de was opvouwen van mijzelf. 
  • Daarnaast besefte ik mijzelf ook dat het oké was om het niet NU te weten, dat een naam ‘maar’ een naam is, dat ik wel gewoon bezig kan gaan met teksten schrijven, content bedenken, workshop bedenken of wat dan ook. Ik ging LOSLATEN.

Resultaat een bedrijfsnaam die bij mij past, want  Flowworx!

Zo zie je maar weer het helpt écht om te herkennen wat er gaande is met jezelf, te erkennen dat die signalen er zijn (zonder te oordelen) en te besluiten om verandering aan te brengen in hoe je er op dat moment mee bezig bent. Soms is daar hulp voor nodig, je omgeving is de meest directe, zij zijn de spiegel van jou gedrag luistert hij/zij nu weer niet of kom je snel in conflict met collega of partner, wat zegt dat dan over mij? 

Maar ook je lichaam verteld jou erg veel, luisteren helpt! Door af en toe eens stil te gaan staan en na te gaan wat je voelt, hoe je erbij zit (letterlijk en figuurlijk), je emoties van die dag door te nemen of te bepalen hoe het met je concentratie level is, kan je helpen in de bewustwording hiervan. Vanuit deze nieuwe bewustwording een besluit nemen, werkt dit of werkt dit niet? Zo niet dan verschillende dingen voor jezelf gaan uitproberen om afstand te nemen.

Bijgaand nog een interessant artikel dat vanuit wetenschappelijk oogpunt ook nog eens benaderd hoe onze hersenen werken in stresssituaties en hoe je met stress kan dealen. Hierin zie je ook de elementen van beweging, meditatie en muziek terugkomen.

Stress verminderen? Niksen helpt niet

Wat helpt jou bij verkramping?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *