Werkstress in 3 stappen aanpakken

  • Nóg meer workload.
  • Die deadline haal ik nooit!
  • Mijn baas zit er bovenop, ik krijg geen ruimte.

Werkstress, we hebben er allemaal wel eens mee te maken. En weet je, het is niet eens verkeerd om stress te ervaren. Het is eigenlijk soms best goed, het helpt je beter te presteren, je bent scherp, mist niks en verzet vaak bergen met werk.

Als je vervolgens maar de mogelijkheid hebt, krijgt én neemt om weer te ontladen. Dit kan direct na de stressvolle situatie door te ontspannen op jouw manier. Of als het een periode van stress is geweest doormiddel van een rustigere periode die volgt, vakantie of een ander project welke minder van je vergt.

Dit is voor heel veel mensen prima te managen, maar merk je na het weekend dat je niet bent opgeladen, blijft je van vakantie naar vakantie leven of duurt deze stress periode heel lang en is er geen mogelijkheid tot ontladen. Dan bouwt de spanning alleen maar op en teer je in op je reserves.

Steeds meer signalen komen naar boven drijven, sommige heb je nog niet eens door en sluimeren op de achtergrond of je wuift ze weg:

‘Ach dat gebeurt iedereen weleens’

of

‘Ik heb niet goed geslapen en hierdoor meer koffie nodig’

maar ook

‘Even maar niet sporten, de energie is er niet’

Langzaamaan is er sprake van overspannenheid of chronische stress.

Je hebt inmiddels onder andere;

  • Moeite met concentreren;
  • Stijve nek/schouder of pijnlijke onderrug;
  • Je maakt meer fouten;
  • Reageert prikkelbaar naar je omgeving (werk en privé);
  • Slaapt slecht.

Maar je wilt toch die promotie, je wilt groeien. En iedereen houdt die ballen hoog, dus jij moet dit ook kunnen. ‘Ze nemen geen zwakke mensen aan’ of ‘dit wil ik toch? Dus kom op!’

Kortom je gaat dat stapje extra zetten, zorgt ervoor dat je harder, beter, meer werkt, maakt overuren om het bij te benen en voert steeds meer controle uit op het proces. Tevens stop je met sporten, sociale activiteiten, eet slechter en naar buiten gaan zit er écht even niet in want….. geen tijd, zin, moe enzovoort. Hierdoor wordt de cirkel alleen maar verder in stand gehouden.

Het stressmechanisme blijft door lopen en uiteindelijk weet jij niet meer hoe of wat. Die burn-out ligt op de loer.

EN DAT WILLEN WE LIEVER NIET!

De drie belangrijke stappen die hierboven allemaal niet opgevolgd worden zijn de stappen die jij nodig hebt om jouw werkstress te managen:

  1. Herkennen
  2. Erkennen
  3. Bewaken

Dat is het stappenplan, maar ja HOE doe je dat?

  1. Herkennen

Door bewust stil te gaan staan bij hoe jij je voelt op dat moment ga je signalen van je lichaam, emoties/gevoel, gedachten en gedrag opmerken. Hetgeen onbewust aanwezig is komt meer op de voorgrond en je wordt je steeds meer bewuster van hoe jij op situaties reageert, wat jouw stress brengt. Voor iedereen is dit namelijk weer anders.

Mindfulness of mediteren is hierbij een helpend middel en nee het is geen hocus pocus gedoe of geitenwollen sokken praktijk. Het is een mentale training dat onze basislijn van stress verlaagd en onze aandacht en focus een BOOST geeft. Geef het eens een kans, wie weet levert het je wat op!

  1. Erkennen

De signalen die je opmerkt mag je ook serieus nemen. We hebben vaak de neiging om deze ergens onder te schuiven en ons EGO is daar een hele belangrijke in. Onze gedachten en overtuigingen zorgen namelijk voor een vertekend beeld van de werkelijkheid.

‘Ik moet even doorzetten want….. ‘

‘Iedereen heeft én een drukke baan én een druk sociaal leven én sport én heeft tijd voor een partner/gezin, dus dat moet ik ook gewoon kunnen’

‘Stress hebben is alleen voor zwakke mensen, ik ben stressbestendig’

‘Als ik nu niet door blijf gaan dan gaat die promotie vast naar mijn collega’

Blijf je hiernaar luisteren dan ga je dus door. Mild zijn naar jezelf hierin is key!

Aan de slag met je overtuigingen, deze gaan uitdagen (Is dat eigenlijk wel zo?). Erkennen dat jij er moeite mee hebt, last van hebt of gevoel onder druk te staan is best lastig. Het vergt kwetsbaar op stellen naar jezelf en je omgeving toe. Dit kan beangstigend zijn of gevoel van onzekerheid oproepen,

  • Angst om als minderwaardig te worden gezien
  • Angst voor verlies van baan, steun of groeimogelijkheden
  • Angst om gekwetst te worden

Echter doe je dit niet dan kan je het ook niet gaan veranderen, dus waar kies je voor? Het is juist moedig om je open stellen en aan te geven dat het zo niet verder gaat, grenzen te stellen en kwetsbaar te zijn. Uit je comfortzone stappen is spannend.

  1. Bewaken

Door uit te gaan zoeken wat jou helpt, energie geeft (en kost), hoe jij oplaadt, hoe je grenzen kan aangeven ga je leren hoe jij jouw stresslevel kan verlagen en bewaken.

Nieuwe vaardigheden aanleren en verandering aanbrengen in jouw dagelijks leven kost tijd en voor iemand die in de stress zit dan kost vaak nog meer aandacht en energie. Wil je te snel en te veel, dé valkuil als je in een ongewenste situatie zit, dan is het haast gedoemd te mislukken. Ga dus voorzichtig te werk, stap voor stap.

Kies 1 verandering uit die jij 1 maand lang gaat toepassen.

Even een heel kort concreet voorbeeld:

‘Ik ga meer mijn grenzen aangeven op mijn werk door op hulpvragen van andere te antwoorden met ‘Ik zal even mijn agenda checken en laat het je nog weten’, hierdoor win ik voor mijzelf tijd om te onderzoeken of het écht uitkomt om dit voor diegene te doen voor ik direct JA zeg en achteraf spijt heb’.

OF

‘Ik ga elke dag minimaal 2x een moment voor mijzelf nemen om stil te staan en ontspanning op te zoeken in welke vorm dan ook’

Evalueer dan met jezelf of je nog een andere verandering erbij kan pakken of nog even doorgaat met hetgeen je aan de slag bent.

Het is geen quick-fix maar er zijn soms kleine aanpassingen die een groot verschil kunnen maken. Wil je nog meer inzicht in hoe het stresssysteem werkt, tips over hoe jij hier mee aan de slag kan?

Doe mee met mijn webinar;

Tot dan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *