Wat moet je doen vóór je gaat solliciteren?
Juist ja, bellen!
Tenminste als je weet wat je talenten zijn, welke randvoorwaarden JIJ belangrijk vindt en ook je mindset goed in orde hebt, maar daar heb ik het nu even niet over.
Het gaat mij in deze blog over het solliciteren. En dan met name hetgeen je mag doen voordat je jou CV een update geeft en je brief schrijft.
Waarom zou je bellen?
Bellen zorgt ervoor dat je boven de andere kandidaten uit springt, je hebt de aandacht van degene die de vacature begeleid, of dit nu een recruiter of een interne HR / leidinggevende is. Dus zodra jouw brief binnenkomt ben je on top of mind! Ze weten al wie je bent en het wordt gewaardeerd dat jij deze extra moeite doet om de baan van je dromen te scoren.
En ja dat helpt.
Niet alleen hiervoor maar ook door het bellen krijg je aan de hand van de vragen die je stelt ook extra informatie over de vacature, (de vaardigheden voor) de functie én het bedrijf. Informatie die je weer handig kan verwerken in je CV en motivatiebrief. Ook hiermee val je op en dat is uiteindelijk wat je wilt, boven op die stapel van goedgekeurde CV’s en een uitnodiging voor een gesprek.
Welke vragen kan je stellen?
Maar ja, waar moet je dan voor bellen? Welke vragen kan je stellen waardoor je goed overkomt? En wat voor zaken juist niet?
Voordat je start met bellen is er één ding dat je heel duidelijk mag hebben voor jezelf. Het doel van het gesprek! Ga dus niet klakkeloos bellen maar zorg voor een strategie.
Je kan denken aan het achterhalen wat de twee belangrijkste harde eisen zijn. Of welke persoonskenmerken jij in huis moet hebben om goed bij de afdeling of het bedrijf te passen. Met dit soort vragen kun je namelijk ook checken of de vacature bij jouw randvoorwaarden, drijfveren en competenties aansluit. Dat voorkomt dat je tijd steekt in een sollicitatieprocedure die toch niet aansluit bij jou droombaan, ik zeg energie die je wel beter kan besteden!
Je bent, door het van tevoren bellen, al begonnen met de sollicitatie. Hierdoor is goed voorbereiden dus KEY! Een paar kleine tops en flops;
Tops | Flops |
---|---|
Lees de missie en visie van het bedrijf maar ook eventueel afdelingsrelevante zaken die momenteel spelen om gerichte vragen te stellen. | Stel geen gesloten vragen waar alleen een ja of nee antwoord op gegeven kan worden |
Als je belt vraag in eerste instantie of het uitkomt dát je belt (zo niet maak dan een concrete afspraak wanneer je terugbelt). | Overvraag de ander niet, stel maximaal 3 vragen ten behoeve van JOUW doel! |
Stel open vragen. | Bel alleen als je relevante vragen hebt. Anders niet. |
Zorg dat deze (met name) gaan over inhoudelijke zaken die niet in de vacature vermeld staan. | Wees niet te kritisch of te direct. Ook wanneer de toekomstig leidinggevende volgens jou een duizendpoot zoekt, zeg dan niet dat hij/zij onrealistische verwachtingen heeft. |
Hieronder geef ik je 8x inspiratie over welke vragen je zou kunnen stellen.
- Wat maakt dat er een vacature is voor deze functie? Als het om vervanging van een medewerker gaat, is het bijvoorbeeld interessant om te weten of deze niet goed lag op de afdeling, of dat je voorganger is gepromoveerd naar een nieuwe functie.
- Voor welke oplossing zorgt een nieuwe medewerker binnen jullie afdeling?
- Waar let u in de eerste plaats op als u een nieuwe medewerker aanneemt?
- Uit welke samenstelling bestaat het team en wat zijn de belangrijkste eisen om binnen dat team te passen?
- Welke projecten liggen er momenteel op klaar om aangepakt te worden? Of welke taken zijn in uw ogen de belangrijkste die de nieuwe werknemer meteen moet oppakken en waarom?
- U heeft het in de vacature over dat er een goede werksfeer heerst. Kunt u daar voorbeelden van geven? (NU actueel: En hoe houden jullie dit goed met het huidige thuiswerken?)
- De werknemer moet snel kunnen schakelen, staat in de vacature. Kunt u zeggen waarom dit belangrijk is in deze functie?
- De zoektocht is naar iemand met ambitie. Kunt u mij iets vertellen over uw beleid om mensen daarin te ondersteunen?
In de vragen 6, 7 en 8 staan voorbeelden van eisen die in een vacature kunnen voorkomen. Deze kan je natuurlijk vervangen door eisen uit de vacature waarop je reageert. Als je bijvoorbeeld met bepaalde systemen werkt is het handig om te checken welke systemen zij hebben.
Voor nu (nog) niet handig…..
Er zijn ook vragen die tijdens deze eerste belronde nog niet handig zijn om te stellen, wellicht voor jou een ‘ja duh-moment’ maar voor de goede orde zet ik ze hier nog wel even neer;
– Vragen over het salaris en de arbeidsvoorwaarden, is echt een NO GO! Dat komt pas aan bod bij de salarisonderhandelingen in gesprek twee of zelfs pas bij drie.
– Ook vragen naar de bekende weg, dus zaken die al in de vacature staan of waar jijzelf al achter had kunnen komen als je heel even je best had gedaan op internet. Stel je ze wel dan zal degene vinden dat jij zijn/haar tijd verdoet, wat tegen je werkt.
Benieuwd naar welke vragen jij wel eens hebt gesteld, vertel je het mij hieronder in een reactie?!